Jacobsen
Arne Emil Jacobsen
Arne Emil Jacobsen to legenda światowego designu. Do dzisiaj uznawany jest za najlepszego z duńskich projektantów, ojca skandynawskiego modernizmu i twórcę architektonicznego funkcjonalizmu. Do historii przeszły m.in. jego krzesła “drop-chair”.
Ukończył Szkołę Techniczną oraz Akademię Sztuk Pięknych w latach 30 ubiegłego wieku. Był to okres dyskusji na temat kształtu współczesnej duńskiej architektury. Jacobsen dorastał obserwując zwłaszcza dwa główne nurty: neoklasyczny i narodowy.
Po studiach pracował jako architekt. Otworzył w Kopenhadze własne studio projektowe. Już na początku kariery wygrał konkurs Duńskiego Stowarzyszenia Architektów na projekt „Domu przyszłości”
W czasie II wojny światowej, ze względu na swoje żydowskie pochodzenie, Jacobsen opuścił Danię i uciekł do Szwecji. Został tam przez dwa lata. W tym czasie zamiast domów projektował tkaniny i tapety.
Najlepiej znanym projektem Jacobsena jest krzesło “Ant”. Był to pierwszy projekt krzesła jego autorstwa. Siedzisko mebla wykonane było z jednego kawałka sklejki i osadzone jest na trzech metalowych nogach. Inne najsłynniejsze krzesła Jacobsena to „Drop”, „Egg” oraz „Series7”.Wszystkie meble do dziś produkuje firma Fritz Hansen.
W latach 60., Jacobsen zaprojektował Royal Hotel (dzisiejszy Radisson) w Kopenhadze. Jest autorem nie tylko budynku, ale i wnętrz, mebli, dywanów i lamp, klamek. Stworzył nie tylko projekt budynku, zaprojektował także wnętrza i absolutnie wszystkie ich elementy: meble, lampy, klamki, krany, dywany, zasłony, popielniczki, a nawet uniformy obsługi hotelowej. Do wyposażenia hotelu należą słynne fotele Jacobsena: “Egg” i “Swan”. We wnętrzach hotelu Stanley Kubrick nakręcił sceny do “Odysei kosmicznej”.
Dziś oprócz mebli Jacobsena, można także kupić mniejsze obiekty jego projektu. Lampy produkowane przez firmę Louis Poulsen, sztućce przez firmę Georg Jensen czy naczynia przez Stelton.
Dla Jacobsena w projektowaniu najważniejsze były proporcje. W jednym z wywiadów powiedział: „Tym co czyni starożytne egipskie świątynie pięknymi są właśnie proporcje …, a kiedy patrzymy na najbardziej podziwiane renesansowe i barokowe budynki, to także dostrzegamy, że w nich wszystkich proporcje są idealne. Proporcje są najważniejsze”. Tę zasadę opanował do perfekcji i po mistrzowsku stosował ją w swoich projektach.