x

Loewy

Raymond Loewy

Raymond Loewy to słynny amerykański projektant, pionier streamline, nazywany człowiekiem, który zaprojektował Amerykę. Niewielu jest designerów, którzy mieli tak silny wpływ na obraz swoich czasów.

Urodził się 5 listopada 1893 w Paryżu. Studiował na Lycee Chaptal, ale ze względu na wybuch wojny w 1914 roku musiał przerwać kurs inżynierski i wstąpić do armii. Po wojnie wyemigrował do USA, gdzie dostał swoją pierwszą pracę jako dekorator wystaw. Następnie pracował jako ilustrator mody dla „Vogue” i „Harper’s Bazaar”. W 1929 został dyrektorem artystycznym w Westinghouse Electric Company, gdzie zaprocentowała jego fascynacja inżynierią.

Tak rodził się streamline

Z początku pracował na starych projektach, by w 1936 roku zyskać szansę na stworzenie własnego pomysłu. Zaprojektował wtedy lokomotywę GG1, dzięki której jego nazwisko stało się znane. Maszyna miała być opływowa, dobrze wyglądająca, nie hałasować i być łatwa w czyszczeniu – łączyć design i funkcjonalność. Była to zupełnie nowa filozofia projektowania, którą Loewy nazwał streamline, czyli opływowy. Ten trend nadał zupełnie nową jakość designerskim projektom lat 30 ubiegłego wieku.

Dobrze ideę streamline’u tłumaczy zasada Loewy’ego, czyli MAYA (Most Advanced Yet Acceptable), co w wolnym tłumaczeniu oznacza projektowanie rzeczy możliwie najbardziej zaawansowanych, ale wciąż do zaakceptowania przez potencjalnych użytkowników. Przy pomocy swoich głównych narzędzi – opływowych kształtów, uproszczonej formy i funkcjonalności – w czasie 50 lat pracy zawodowej zmieniał wszystko: od znaczków pocztowych zaczynając,  przez lodówki, paczki papierosów, na stacjach kosmicznych kończąc.

Pierwszy komercyjny sukces

Lodówka Coldspot zaprojektowana w 1934 roku dla Sears’a. Opływowy kształt i niestosowane nigdy wcześniej nierdzewne, aluminiowe półki tak spodobały się użytkownikom, że ich sprzedaż wzrosła z 60 tys. sztuk rocznie do 275 tys. w zaledwie dwa lata. Obecnie Lodówki Coldspot cieszą się ogromnym zainteresowaniem na rynku kolekcjonerskim.

Różnorodność projektów

Po sukcesie lokomotywy GG1, Loewy jeszcze kilkakrotnie projektował dla motoryzacji. Stworzył autobus dla Greyhound, a w 1947 roku dla producenta Studebaker zaprojektował samochód Champion , który był zapowiedzią samochodu w europejskim stylu – Avanti.

Projektował również opakowania produktów dla najbardziej znanych marek: Coca-Coli, Pepsodentu, Shell’a, Exxon, British Petroleum. Jest również autorem opakowania papierosów Lucky Strike – innowacyjnego, jak na owe czasy. Loewy postanowił wyeksponować logo, a pozostałe informacje umieścić na bokach pudełka.

W latach 60. i 70. objął stanowisko konsultanta rządu Stanów Zjednoczonych. W tym okresie na zlecenie Johna F. Kennedy’ego zaprojektował wystrój wnętrza samolotu Air Force One oraz wnętrza Skylab dla NASA.

Kiedy Raymond Loewy zmarł 14 lipca 1986 w Monte Carlo, New York Times napisał, w odniesieniu do amerykańskiego okresu pracy, że trudno jest otworzyć piwo lub napój, zrobić śniadanie, kupić benzynę, odbyć podróż samolotem, wysłać list lub kupić jakieś urządzenie bez otarcia się o jego twórczość.

Raymond Loewy

Raymond Loewy

Raymond Loewy

Raymond Loewy

 Raymond LoewyDREYFUSS GE IRON