Aalto
Alvar Aalto
„Błagam, nie zapominajcie, by się cieszyć!” – to najczęściej cytowane słowa Alvara Aalto. Był jednym z pierwszych i najbardziej wpływowych architektów skandynawskiego ruchu modernistycznego oraz od 1928 roku członkiem Congrès International d’Architecture Moderne. Nie zdobył formalnego wykształcenia w dziedzinie wzornictwa, jednak to projekty mebli i przedmiotów użytkowych zapewniły mu sławę. Opracował nowatorskie metody kształtowania sklejki i litego drewna. W jego projektach można zauważyć inspirację fińskimi fiordami, jeziorami i lasami.
Nawiązanie do pofalowanych linii projektant odzwierciedlił w projekcie wazonu Savoy. Jest to najbardziej znany przedmiot ze szkła w historii wzornictwa. Projekt pierwotnie o pseudonimie Eskimonaisen nahkahousut – Skórzane Bryczesy Eskimoski, zwyciężył w konkursie na symbol Finlandii i został wystawiony podczas Paryskiej Wystawy Światowej w 1937 r. Sam Aalto nazywał ten wazon „kałużą” i nigdy nie precyzował, jak i do czego należy go używać. Chciał, by to użytkownik sam zdecydował, jak tę kałużę chce wykorzystać.
Wazony te są charakterystycznymi elementami wystroju restauracji Savoy – pierwszej architektonicznej realizacji Aalto w Helsinkach, stąd zresztą pochodzi ich słynna nazwa.
W trakcie pracy nad projektem sanatorium gruźliczego w Paimio Aalto zaprojektował krzesło Paimio, znane również jako krzesło nr 41. Jego oparcie z brzozowej sklejki zostało wygięte w taki sposób, by ułatwić chorym oddychanie. Projektant wiedział, co robi, bo sam chorował na gruźlicę. Można powiedzieć, że ten obiekt w pewnym sensie przemeblował XX wiek: po raz pierwszy w historii siedzisko i oparcie wykonane były z jednego kawałka materiału, istniejąc zupełnie niezależnie od konstrukcji, na której się opierało. Zamiast czterech nóg, całość wspiera się na ramach o łagodnych krzywiznach, będących jednocześnie podłokietnikami i nogami mebla. Krzesło znajduje się dzisiaj w kolekcji nowojorskiej Museum of Modern Art.
Sukcesy związane z opatentowaniem metody gięcia drewna w fotelu Paimio pozwoliły na stworzenie firmy produkcyjnej – Artek, w 1935 roku. Aalto, jego żona Aino stawiali na tworzenie projektów tanich i dostępnych dla każdego, nowoczesnych i wygodnych. Firma istnieje do dzisiaj, a meble sprzed 80 lat nadal są produkowane. Obecnie dyrektorem artystycznym tej firmy jest Tom Dixon.
Kolejnym projektem bezsprzecznie zaliczanym do ikon designu był Trójnogi stołek X 600, pierwotnie zaprojektowanym dla biblioteki w Vilpuri. Doceniono szczególnie jest praktyczność – możliwość składowania-jeden na drugim. Oczywiście do jego produkcji została wykorzystana opracowana przez projektanta technologia gięcia drewna. Aalto zresztą twierdził, że że drewno jest „najbardziej ludzkim” materiałem. Do dziś sprzedano około 8 milionów egzemplarzy tego stołka.